top of page

באילו פונטים כדאי להשתמש וכיצד להעלות פונטים לאתר


כאשר התחלתי לכתוב את רשומת הבלוג הנוכחית, עלתה בי התהיה האם כדאי לי להשתמש במילה גופן או במילה פונט, ולצורך כך ביצעתי סקר קטן לגבי ההעדפה של אנשים לגופן או לפונט. כפי שאתם רואים בגרף, המילה פונט קיבלה העדפה ברורה על פני המילה גופן ולכן כל שתקראו כאן יתייחס לפונטים בהם אתם משתמשים ו(לצערי) לא לגופנים.... אכן כן, אני במיעוט.

אם חשבתם שלא משנה איזה פונט תשתמשו באתר שלכם, אז כדאי לכם לחשוב שוב. מומלץ להשקיע מחשבה בפונט או פונטים בהם אתם משתמשים – גם מבחינה עיצובית וגם מבחינת הנגישות של האתר.

אז קודם כל נבחן את הדגשים שכדאי לשים לב אליהם מבחינת עיצוב האתר:

1. פחות זה יותר. השתדלו להשתמש בכמה שפחות פונטים. עומס פונטים עלול לבלבל את הגולשים באתר שלכם ולגרום להם לעזוב את האתר כיוון שלא ימצאו בקלות את מה שהם מחפשים. שמרו על אחידות הטקסט עד כמה שניתן. כלומר, אם החלטתם שכותרות מסוימות הן בפונט מסוים, בעל משקל מסוים וגודל מסוים אז שימרו על הקו המנחה הזה לאורך כל האתר. כנ״ל לגבי גוף הטקסט.

2. הגודל כן קובע. אם הטקסט באתר שלכם יופיע בפונט גדול מדי האתר יתן הרגשה חובבנית למבקרים באתר, ואם הוא יהיה קטן מדי אז זה יקשה על הגולשים לקרוא את הטקסט. עוד על גודל הטקסט האופטימלי, כאן בהמשך כאשר ניגע בנושא הנגישות.

3. קווים נקיים. אתם נורא אוהבים קישוטים ודוגמאות על האותיות שלכם (נניח פרח בקצה של האות ״ת״) אבל כאשר כותבים טקסט באתר רצוי להימנע מלהוסיף קשקושים ותוספות לאותיות. אל תשכחו שהמטרה שלכם זה שיקראו את הטקסט שאתם כותבים, בכל זאת השקעתם בו זמן ומחשבה... הפונטים הסטנדרטים בהם משתמשים ברוב האתרים הם: Tahoma, Arial, Times New Roman או David אבל ישנם מבחר פונטים שניתן להוריד שמתאימים לתנאים האלו.

4. על צבעים וניגודיות. צבעי הטקסט צריכים להיות בניגודיות לצבע של רקע האתר. במידה והאתר הוא בצבעים בהירים (לבן, אפור בהיר, או כל צבע בהיר אחר), הטקסט יהיה בצבע כהה: שחור, כחול כהה, אפור כהה. חשוב שיהיה קל לקרוא אותו – תזכרו את המטרה שלכם, שאנשים יקראו את הטקסט שהשקעתם בו מאמץ. גם כאן, נסו לשמור על קו אחיד בין הצבעים כך שהאתר לא יראה מקושקש וילדותי.

5. ריווח ויישור לימין. כבר דיברתי כאן על היישור לימין, אז גם בעיצוב האתר שלכם ותכנון תיבות הטקסט מומלץ לחשוב טוב טוב על יישור וריווח הטקסט. מבחינת היישור, ההמלצה היא ליישר לימין, כיוון שנוח יותר לעין שהשורות מתחילות באותה נקודה, ולכן כדאי לשקול פעמיים האם למרכז את הטקסט. אפשרות שניה, ופחות מומלצת, היא יישור בלוק (לשני הצדדים). הסיבה שהיא פחות מומלצת היא שהרווחים בין המילים אינם שווים בגודלם ועשויים להעמיס על העין. כל עוד עיצוב האתר שלכם לא נפגע מכך באופן משמעותי, השתדלו ליישר את הטקסט לימין. הדרך הטובה ביותר לוודא שריווח הטקסט שלכם הוא נכון, פשוט תקראו את הטקסט שהקלדתם. אם הוא צפוף מדי, תרווחו אותו, אם הוא מרווח מדי וגורם כתוצאה מכך לגלילה ארוכה מדי, אז תצמצמו את הרווחים בין האותיות והשורות. הריווח האופטימלי הוא של 1.0 בין השורות, ורווח כפול בין פסקאות, אבל זה מאוד תלוי סוג הפונט וגודל הפונט שהשתמשתם בו.

6. היררכיה. בוודאי שמעתם על המושג היררכיה כאשר מדברים על עיצוב אתרים. ישנה היררכיה רעיונית של התכנים באתר, אך גם ישנה היררכיה כשמדובר בעיצוב הטקסט. כאשר גולש נכנס לאתר הוא קודם כל סורק את האתר ובודק אם זה מעניין אותו. היררכיה נוחה של הכותרות וגוף הטקסט תאפשר לקורא להבין במה האתר עוסק. כותרות מודגשות ובולטות יותר, יאפשרו לקורא לסרוק את הנושאים הקיימים באתר, תת-כותרות בעלות עיצוב ביניים (בין הכותרת לגוף הטקסט) יאפשרו לסרוק ראשי פרקים של הנושאים, ולבסוף הקורא יופנה לגוף הטקסט בכדי לקרוא את הפרטים, במידה ורלוונטי עבורו.

אז התייחסנו לפונטים מבחינת עיצוב האתר. אבל בד בבד עם היופי של האתר שלכם, חייבים לחשוב גם על הנגישות, ולא רק על חוק הנגישות. תחשבו על זה שאם אתם לא פועלים על פי הקווים המנחים של כללי הנגישות אתם מונעים מאוכלוסיה שלמה מלהיכנס לאתר שלכם, וכתוצאה מכך מונעים מהם אפשרות ליהנות מהשירותים/המוצרים שאתם מספקים.

המלצות לשימוש בפונטים לטובת הנגשת האתר שלכם:

1. ישנן שתי קטגוריות לסוגי הפונטים: serif-font – אותם פונטים המעוצבים קלות ובעלי תוספת של סלסול קטן בקצה הפונט; ו-sans-serif – פונטים ישרים ופשוטים ללא תוספות. כפי שאתם יכולים להניח, מומלץ להשתמש בפונטים מקטגוריית ה-sans-serif.

2. שימו לב שיש הבדל בפונט שבחרתם בין המספרים והאותיות. לדוגמא ש-O שונה מ-0 ו-l או I יהיו שונים מ-1.

גודל הפונט לא יהיה קטן מ-12 נקודות, ובאתר תהיה אפשרות קלה יחסית להגדלת הטקסט. שימו לב שבאתרי וויקס עדיין אין את התוסף/אפ/ורטיקל הזה, מקווה שיהיה לי עדכון לקראת מועד חוק ההנגשה.

3. ניגודי הצבעים הנקבעים ע״י צבע הרקע, גודל האות ומידת ההדגשה שלה. לכן נוסיף טקסט על רקעים חלקים ולא על תמונות ובמידה והרקע בצבע בהיר, נשתמש בפונט בצבע כהה ולהיפך. והנה עוד המלצה: לא להשתמש בפונט אדום על רקע ירוק, ולא פונט צהוב על רקע כחול

4. יישור. כמו שציינתי כאן למעלה, יש ליישר את הטקסט לימין (בעברית) כיוון שבמידה והוא במרכז או מיושר לשמאל יש סיכוי שתוכנת הקריאה לא תוכל לקרוא אותו.

5. מרווחים. כמו הנחיות העיצוב לשימוש בפונטים, גם הנחיות ההנגשה מציינות ריווח אחיד בין האותיות, שהאותיות לא יגעו אחת בשניה ורווח בין השורות של לפחות 120% מגודל הפונט. הנחיה נוספת לעניין הנגישות, שלא צוינה בהנחיות העיצוב, היא שמילים לא תחתכנה בין שורה לשורה. כלומר לא להתחיל מילה בשורה אחת ולהמשיכה בשורה הבאה (לפעמים רואים את זה קורה בעיתונים, כאשר מוסיפים מקף בין שני החלקים החתוכים של המילה).

באתר נגישות ישראל ניתן למצוא טבלה של מספר פונטים ופירוט האם הם נגישים או לא נגישים.

אז אחרי שעברנו על כל הדגשים שכדאי לשים לב בשימוש בפונטים באתר שלכם, אתם בטח תוהים איך מעלים פונט חדש לאתר וויקס שלכם. אז בבקשה, הנה התשובה:

בכל אחד מהמחשבים מותקן סט של פונטים המגיע אוטומטית עם התקנת וורד, או כל מעבד תמלילים אחר. במידה ואתם יודעים שיש לכם על המחשב את הפונט שאתם מעוניינים להעלות לאתר וויקס שלכם, עברו לשלב השני כאן במדריך. במידה ואתם מעוניינים להוריד פונט מהאינטרנט שימו לב שהוא חופשי לשימוש ומהם התנאים להורדה ולשימוש בו.

מספר אתרים בהם יש מבחר פונטים להורדה בחינם/בתשלום:

עכשיו שיש לכם את הפונט הרצוי בפורמט הרצוי (ttf, .otf, .woff. או woff2.) גשו לעורך האתר:

שלושה שלבים להעלאת פונט לאתר
המסך השני בהעלאת פונט לאתר

סיום העלאת פונט לאתר

5,279 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page